Perception, Food, Methodology

Psychological Science

Garmt Dijksterhuis, PhD

Available soon

The book in Dutch ("Hoe smaakt het?") that you see below on this page has been fully updated and translated into English. It will be published by Springer Nature Publishers in July 2024.

Over the last few years many international colleagues have asked me if an English translation would become available. Well finally you can get your copy! 

Its cover may look a bit pedestrian, but this is amply compensated for by its contents!

You taste with your tongue and smell with your nose, but how do they actually work? In this book you will learn more about the many aspects of taste and smell, about the interaction between food and the senses, but above all about the importance of psychology in tasting, smelling and food choice. Topics covered include the basic tastes and the search for basic odours, the taste and odour receptors, the use of flavorings and odorants, but also hearing and feeling food and the relationship between food and emotion. With this book you will better understand what makes good food tasty. 

Author of the book

"Hoe Smaakt Het?"

Nieuwe inzichten uit de wetenschap van proeven en ruiken

Eburon Publishers, 2nd edition, €19,95 (in Dutch)

Proeven doe je met je tong en ruiken met je neus, maar hoe werken ze eigenlijk? In dit boek leer je meer over de vele aspecten van smaak en reuk, over de wisselwerking tussen het voedsel en de zintuigen, maar vooral ook over het grote belang van de psychologie bij proeven, ruiken en voedselkeuze. Aan bod komen onder meer de basissmaken en de zoektocht naar basisgeuren, de smaak- en geurreceptoren, het gebruik van smaak- en geurstoffen, maar ook het horen en voelen van voedsel en de relatie tussen eten en emotie. Met dit boek begrijp je beter wat lekker eten lekker maakt.

Lezers over "Hoe smaakt het?"

"Wetenschappelijk actueel en op een hoog niveau, maar ook grappig, toegankelijk en inlevend geschreven."
Prof. dr. ir. Kees de Graaf, hoogleraar 'Sensory Science and Eating Behaviour' van de afdeling Humane Voeding en Gezondheid van Wageningen Universiteit


"Aan te raden literatuur voor studenten, geurliefhebbers en iedereen die het nut van onze geur beter wil leren kennen. Leest vlot en duidelijk."
Peter de Cupere, olfactorisch kunstenaar, onderzoeker en docent Art Sense(s) Lab aan de PXL-MAD School of Arts (BE).


"Dijksterhuis laat zien welke psychologische processen er een rol in spelen om iets lekker te kunnen vinden. En juist dat perspectief maakt dit boek tot een razend interessante aanvulling op alle kookboeken."
Dr. Wim Vaessen, directeur Essensor (bureau voor sensorisch en consumenten-onderzoek)


"Oh zo fijn! Garmt schrijft Het boek dat ik wil lezen en wat me eindeloos boeit! Garmt neemt je op eigen wijze mee op een fascinerende reis die zich in ieders mond afspeelt."
Marije Vogelzang, internationaal exposerend eet-ontwerpster en hoofd van de afdeling 'Food Non Food' van de Design Academy Eindhoven


"Een onmisbaar boek voor elke Chef Kok die gaat voor diepgang."
Jasper Udink Ten Cate, prijswinnende 'Creative Chef' en ontwerper van eet-belevenissen


"Een welkome verdieping voor elke (thuis)kok!"
Tijdschrift Extra Lekker

Procrustean methods are used to transform one set of data to represent another set of data as closely as possible. This book unifies several strands in the literature and contains new algorithms. It focuses on matching two or more configurations by using orthogonal, projection, and oblique axes transformations. Group-average summaries play an important part, and links with other group-average methods are discussed. The text is multi-disciplinary and also presents a unifying ANOVA framework.

Thirty years of thought leadership in food perception science.

Alle rechten voorbehouden 2022
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin